“Polttoaineen loppuminen kesken matkan on täysin turha vaaran aiheuttaja” – Polttoainetta pitäisi olla matkassa noin kolmannes enemmän kuin arvioi tarvitsevansa

Vapaaehtoisilla meripelastajilla on ollut kesän aikana polttoaineen loppumisesta johtuvia avuntarpeita selvästi keskimääräistä enemmän. Meripelastajien neuvo on tankata 30 prosenttia enemmän kuin arvioi matkaan tarvittavan.
Veneessä kannattaa pitää mukana myös varakanisteria polttoaineen loppumisen varalta. Kuva: Vilppu Vienonen

Meripelastusseuran mukaan tänä kesänä polttoaineen loppumisesta johtuvia tehtäviä on ollut yli 10 prosenttia kaikista sen avustus- ja pelastustehtävistä, kun niin sanottu normaali taso on 4-6 prosenttia.

Meripelastusseuran turvallisuus- ja valmiuspäällikkö Marko Stenberg ei suosittele tinkimään polttoaineen määrästä, vaikka se onkin viime aikoina merkittävästi kallistunut.

– Polttoaineen loppuminen kesken matkan on täysin turha vaaran aiheuttaja. Tankissa hyvä olla 30 prosenttia enemmän tavaraa kuin matkan kulutukseksi on arvioitu, koska matkaan voi tulla mutkia. Sääolot voivat muuttua tai joudutaan jostain syystä ajamaan nopeudella, jolla kulutus suurempi.

Oman veneen kulutusominaisuudet on myös hyvä tuntea.

– Esimerkiksi liukuvilla veneillä matkanopeuden laskeminen liukukynnyksen tuntumaan tai sen alapuolelle kuluttaa enemmän polttoainetta kuin liu’ussa ajaminen, Stenberg sanoo.

Vesillä avun saapuminen voi kestää kauan.

– Kannattaa varautua siihen, että apua ei välttämättä saa heti, vaan sen saapuminen voi kestää tunteja. Sen lisäksi, että tankki on täynnä, pitää myös veneen moottorin ja varusteiden olla kunnossa, puhelimessa tulee olla virtaa ja lisäksi kannattaa varata mukaan riittävästi juotavaa ja syötävää, Marko Stenberg muistuttaa.

Kirjoittaja

JAA

Lue seuraavaksi