Suomalainen uutuusvene Quarken keräsi katseita Naantalissa – Quarken 27 T-Top tuo uutta ajattelua venesuunnitteluun

Quarken on alkavalle kaudelle lanseerattu uusi suomalainen venebrändi. Se lähtee maailman ja Suomen valloitukseen Yamahan perämoottorin kanssa.
Quarken
Uusi suomalainen venemerkki Quarken erottuu edukseen. Kuva: Vilppu Vienonen

Markkinoille on tulossa kolme versiota Quarken 27 -veneestä, joista Naantalin venemessuilla näytillä oli aurinkokatettu versio Quarken 27 T-Top.

Vene on uusinta uutta, koska sen prototyyppiversio saatiin vesille vasta viime syksynä. Vene tulee varsin kilpailtuun kokoluokkaan eli 8-9-metrin päiväretkiveneiden luokkaan. 

Veneessä on kuitenkin varsin paljon erottuvuustekijöitä markkinoilla oleviin daycruiser-veneisiin, joten olettaa saattaa, että vene löytää myös asiakaskuntansa. Fiksua Quarkenissa on muun muassa se, että toisin kuin yleensä daycruiser-veneissä, keulaan pääsee helposti taiteilematta kiikkuvalla keulakannella. 

Myös perään on esteetön pääsy, koska perinteisen U-sohvan sijaan perässä on L-sohva. Kaikin puolin veneessä on käyttöergonomia mietitty uudella tavalla. Veneen saa vaivattomasti niin poijuun, aisaan kuin paalukiinnitykseenkin myös yksin. Kippari pääse rivakasti ja turvallisesti ohjauspaikaltaan niin keulaan kuin peräänkin venettä kiinnittämään.

Myös aurinkokate tuo veneilyyn uutta ajattelua verrattuna daycruiser-veneisiin. Kun perinteisessä päiväretkiveneessä ajatuksena on saada mahdollisimman paljon paahdetta, katetussa T-top-veneessä ideana on päästä paahteelta suojaan. 

Toki kate suojaa myös sateelta. Katteeseen saa vaivattomasti laskettua pressuseinämän. Kun veneeseen hankkii lisävarusteena myös lämmittimen, toimii vene oivasti myös Pohjolan koleudessa.

Voidaan ajatella, että Quarkenin T-top-vene on eräänlainen avokeulaisen bowrider-veneen, ympärikäveltävän walk-around-veneen ja keulakannellisen daycruiser-veneen onnistunut hybridi.

Vene on selvästi suunniteltu veneessä oleskeluun. Takaosan oleskelutilat ovat erinomaiset ja viihtyisät. 

Majoitustila on sen sijaan varsin tiivis. Keulaan mahtuu kaksi aikuista ja lapsi yöpymään. WC on samassa tilassa kuin makuupaikat, mikä ei ehkä ole optimaalisin ratkaisu. Toivomisen varaa olisi myös veneen ruoanlaittotiloissa. Pentterille ei käytännössä ole paikkaa lainkaan.

Quarken 27 T-Top

  • Pituus: 8,35 m
  • Leveys: 2,59 m
  • Syväys: 0,85 m
  • Paino: 2 500 kg
  • Pohjakulma: 20 astetta.
  • Polttoainesäiliö: 300 litraa
  • Moottori: 300 hv Yamaha F300 XSB
  • Hinta: noin 110 000 euroa.
  • Verkkosivut: www.quarken.com
Vene on parhaimmillaan, kun sen kiinnittää laituriin perä edellä, kuten maailmalla on tapana. Suomessa yleinen ja “intiimimpi” keula edellä kiinnittyminen toimii myös hyvin. Veneestä on hyvä kulku laiturille niin keulan kuin peränkin kautta. Helppokulkuisuus on tärkeä ominaisuus etenkin lapsiperheissä, mutta myös mikäli veneseurueessa on liikuntarajoitteisia. Kuva: Aleksi Vienonen
Quarkenin kuljettajanpaikka on selkeä ja ergonominen. Kuva: Aleksi Vienonen
Keulaan pääsee kulkemaan veneen vasemman kyljen kautta keikkumatta kannella tai kiipeämättä tuulilasin “läpi”, kuten daycruiser-veneissä joutuu. Kuva: Aleksi Vienonen
Quarkenin yöpymistilat ovat melko vaatimattomat ja samankaltaiset kuin pääosassa markkinoiden daycruiser- ja walk-around-veneissä. Ne ovat toimivat, mutta pidemmällä matkalla tai romanttisella parisuhdevenereissulla saattavat olla hieman ahtaat. Kuva: Aleksi Vienonen
Veneen wc-tilat löytyy samasta tilasta kuin makuutilat. Veneessä on sähköpytty, joka johtaa jätevedet septitankkiin. Kuva: Aleksi Vienonen
Perän kaarirakenteet antavat hyvän tuen, kun veneeseen noustaan perän kautta. Kuva: Vilppu Vienonen

Katso Quarken 27 T-Top -esittelyvideo klikkaamalla alla olevaa kuvaa. Jos video ei käynnisty, katso video tästä linkistä.

Kirjoittaja

JAA

Lue seuraavaksi