Nyt meni kuin Strømsøssä – Sähköinen matkamoottorivene, jolla voi kulkea “äärettömän” matkan

Sähköveneissä ollaan toistaiseksi keskitytty lähinnä päiväretkeilyyn tarkoitettuihin huviveneisiin. Matkaveneet ovat toistaiseksi puuttuneet valikoimista lähes kokonaan. Norjalaiset tuovat tähän muutoksen. Strømsø Electric Folkboat tavoittelee kansansuosiota hitaiden matkamoottoriveneiden luokassa – ja vieläpä suhteellisen huokeaan hintaan.
Uusi sähköinen matkamoottorivene tulee myyntiin ensi vuonna. Kuva: Strømsø Electric Folkboat

Hidas matkaveneily on kenties nouseva trendi tilanteessa, jossa polttoaineiden hinnat ovat nousussa. Kun tavoitteena ei ole päästä yhden päivän aikana kotisatamasta retkikohteeseen ja takaisin, vaan välillä yövytään matka- tai retkisatamassa, voi suurilla aurinkopaneeleilla varustettu sähkövene soveltua käyttötarkoitukseen paremmin kuin hyvin.

Ja juuri tämä on uuden norjalaisen Strømsø Electric Folkboat -sähköveneen konsepti. 

Tavoitteena on myös, että uusi vene olisi hinnaltaan sellainen, että siihen olisi varaa muillakin kuin miljonääreillä. Toistaiseksi modernien sähköveneiden kuten ruotsalaisen Candelan hinnat ovat niin rajuja, että niihin on varaa vain varsin rikkailla. Näissä hintaa hilaa ylös melko monimutkaista tieto- ja ohjaustekniikkaa vaativat foilit eli kantosiivet.

Norjalaisessa sähköveneiden “kansanveneessä” ei foileja ole, vaan vene on uppoamarunkoinen – eli se on hidas. Siinä on moottorina kaksi kääntyvää pod-mallista sähkömoottoria. Se tarkoittaa, että veneellä voi satamassa kulkea vaikka poikittain. Vene kulkee ohjaussauvalla juuri sinne, minne sauvaa kääntää.

Asuttavaksi tarkoitettu

Uusi “sähköfolkkari” on varustettu ajatuksella, että sillä tehdään viikonlopun tai pidempiä venereissuja vierasvenesatamissa yöpyen. Veneessä on makuutilat kuudelle (kaksi parivuodetta ja kaksi pistopunkkaa), pentteri (eli keittonurkkaus), juokseva vesi sekä wc-varustus.

“Veneen suurin mahdollinen kulkumatka on teoriassa ääretön.”

Venettä voi satamassa ollessa ladata laiturin sähköpistokkeesta ja veneen omilla aurinkopaneeleilla. Valmistajan mukaan aurinkopaneelit riittävät tuottamaan kaiken veneen vaatiman energian, jos matkanopeuden pitää riittävän pienenä. Näin ollen veneen suurin mahdollinen kulkumatka on teoriassa ääretön.

Voidaan olettaa, että vene toimisi siten erinomaisesti esimerkiksi Saaristomeren venereissulla, jossa vierasvenesatamien verkosto on tiheä. Vene soveltunee erinomaisesti myös Suomen suurille sisävesille kuten Saimaalle tai Päijänteelle.

Hinnat painettu alas

Vain aniharva venevalmistaja markkinoi venettään edullisella hinnalla. Strømsø Electric Folkboat tekee kuitenkin tässäkin poikkeuksen. Esittelymateriaaleissa mainitaan, että tavoitteena on tehdä sähkökäyttöinen matkavene, johon veneilijöillä on myös varaa. 

Veneen pohjapiirros lupaa hyvää. Tilankäyttö on tehokasta ja fiksua. Kuva: Strømsø Electric Folkboat

Valmistaja lupaa, että edullisimmillaan veneen saisi “reilusti alle sadantuhannen euron”. Äkkiseltään tämäkin hinta kuulostaa kovalta, mutta uudelle matkaveneelle, jossa on kuuden hengen yöpymismahdollisuus, hinta ei ole kova. 

Jos hintaa vertaa käytettyyn diesel-käyttöiseen matkamoottoriveneeseen, hieman alle sadalla tuhannella eurolla saa noin 20 vuotta vanhan käytetyn Nimbus 310 -moottoriveneen.

Strømsø Electric Folkboat -venettä on saatavilla kolme erilaista versiota. Näitä ovat perus- eli bacic-versio, mukavuus eli comfort-versio sekä kalastus- eli fishing-versio. Jokaisesta versiosta on vielä kolme alaversiota. Nämä on luokiteltu veneen akkukapasiteetin mukaan. 

Vene tulee markkinoille vuoden 2023 aikana. Venettä voi jo ennakkotilata valmistajan verkkosivujen kautta.

Tekniset tiedot:

  • Rungon materiaali: Lasikuitu
  • Pituus: 7,99 metriä
  • Leveys: 2,76 metriä
  • Paina: Noin 2500 kg
  • Maksiminopeus: 6,8 solmua
  • Voimanlähde: 2 x Arka Aquatro 4 kW:n kääntyvää pod-sähkömoottoria.
  • Akkukapasiteetti: 15 Kwh, 30 kWh tai 45 kwh
  • Aurinkopaneelin teho: 960 W
Kirjoittaja

JAA

Lue seuraavaksi