Näin lasket veneen trailerilta veteen – Muista nämä 8 vaihetta!

Veneen laskeminen venetrailerilta on taitolaji. Moni veneilijä myös hermoilee sen kanssa. Etenkin aloitteleva veneilijä voi olla asian kanssa hieman sormi suussa. Venerampilla voi olla myös ruuhkaa. Jonossa vuoroaan rampilla odottavat lisäävät uusveneilijän painetta. Näillä ohjeilla onnistut laskemaan veneesi veteen ilman suurta verenpaineen nousua – myös yksin.
Traileri kannattaa laskea veteen siten, että veden pinta jää renkaiden keskilinjan alapuolelle. Tämä vähentää trailerin korroosio-ongelmia etenkin suolaiseen veteen laskettaessa. Kuva: Ilmarinfo / Shutterstock.com

Oleellisinta veneen laskemisessa on kunnolliset esityöt – eli suunnittelu ja valmistelu. Kun suunnitelma on kirkas, pienenee epäonnistumisen todennäköisyys. Homma on helpompaa kaksin, mutta näillä ohjeilla onnistut hommassa myös yksin. 

Kaverin apu helpottaa, koska toinen voi mennä valmiiksi laskettavaan veneeseen istumaan, kun toinen laskee veneen veteen. Myös trailerin peruuttaminen on helpompaa kaksin. Toinen voi olla auton ulkopuolella antamassa peruutusohjeita.

Vaihe 1Varustele vene

Ensin on vene varusteltava ja huollettava. Nosta veneeseen riittävä määrä kiinnitysköysiä ja muut veneilytarvikkeet. Muista kaikkein tärkein: Älä unohda veneen tappia!

Vaikka moni mieltää veneen tapin lähinnä soutuveneisiin kuuluvaksi, löytyy tyhjennysproppu lähes jokaisesta perämoottoriveneestä. Tyhjennysproppu löytyy yleensä veneen perälaudasta, läheltä kölilinjaa.

Tarkista myös, että starttiakussa on virtaa. Huolehdi, että veneessä polttoainetta ja moottorissa oikea määrä öljyä. Älä kuitenkaan koekäynnistä moottoria maissa ilman, että se saa jäähdytysvettä. Tähän tarvitaan puutarhaletkuun kytketyt ”huuhtelukorvat”.

Mikäli moottoria ei ole huollettu syksyllä, huollata se viimeistään keväällä ennen veneenlaskua. Tarkista ja huolla myös veneen pohja. Pese ja vahaa vene. Puhdas vene on ilo silmälle. Vahattuna se pysyy myös paremmin puhtaana.

Vaihe 2Aja rampille

Peruuta ajoneuvoyhdistelmä siten, että se on suorassa linjassa venerampin suhteen. Irrota kuormaliinat, mutta jätä vielä yksi kiinnitysliina keulaan varmistukseksi. Irrota myös trailerin valojohto ajoneuvosta.

Kun olet irrottanut johdon, aseta se siten, että johto ei laahaa maata. Nosta veneen moottori yläasentoon, ja poista mahdolliset kuljetustuet perämoottorista. Jos lasket venettä kaverin kanssa, pyydä kaveria näyttämään suuntaa peruutuksessa.

Vaihe 3Peruuta traileri vedenrajaan

Peruuta rauhallisesti traileri vedenrajaan. Muista, että peräkärryllä peruuttaessa ohjausliikkeet pitää tehdä peilikuvina. Kun käännät auton perää kulkusuuntaan nähden vasempaan, kääntyy traileri kulkusuuntaan nähden oikeaan.

Helpoiten suoraan peruuttaminen onnistuu, jos käytät peruuttamisen apuna auton peruutuspeilejä, etkä yritä katsoa taaksepäin päätä kääntämällä.

Vaihe 4Älä peruuta liian syvälle!

Pysäytä auto, kun trailerin renkaat ovat vedessä siten, että vesiraja on hieman trailerin renkaiden keskipisteen alapuolella. Näin estät trailerin laakereita kastumasta.

Tämä on tärkeää etenkin meriveteen peruuttaessa, koska se vähentää laakereiden ruostumista. Varo ajamasta traileria niin syvälle, että sen perävalot kastuvat. Mikäli valot menevät veden alle, voit olla lähes varma, että seuraavalla käyttökerralla ne eivät enää toimi.

Jos valot kuitenkin joutuvat veden alle, on tärkeää, että valot eivät ole kytkettynä auton valopistokkeeseen. Muutoin muodostuu oikosulku ja auton sulake kärähtää.

Vaihe 5Muista käsijarru!

Kytke auton käsijarru ja laita vielä vaihde päälle. Jos käytössä on automaattivaihteinen auto, laita vaihde parkkiasentoon.

Vaihe 6Laske vene

Irrota keulan kiinnitystä varmistanut kuormaliina. Kiinnitä veneen keulaan ohjausköysi.

Ala hitaasti vinssata venettä veteen. Älä vapauta vinssiä kokonaan, koska tällöin vene liukuu veteen hallitsemattomasti. Vinhasti pyörivä vinssin kampi osuu herkästi veneilijän päähän tai käteen.

Mikäli ramppi on liian loiva tai trailerin kölirullat ovat kuluneet tai jumissa, saatat joutua työntämään käsivoimin venettä hieman taaksepäin. Tässäkin auttaa kaverin apu.

Vaihe 7Testaa moottoria

Kun vene on laskettu veteen saakka, kipua veneeseen ja irrota vinssin koukku veneen keulasta. Solmi vene kiinnitysköydellä traileriin, jotta vene ei pääse lipumaan karkuun. Kytke päävirta päälle, laske moottori ala-asentoon ja käännä virta-avaimesta.

On hyvä idea käynnistää moottori, kun veneen perä on vedessä, mutta vene on keulastaan edelleen kiinni trailerissa. Jos moottori ei käynnistykään, on paljon helpompi tilanne, jos venettä ei tarvitse meloa takaisin trailerin luo.

Vaihe 8: Huolla traileri

Kun vene on laskettu ja kiinnitetty laituriin, palaa auton luo, kelaa vinssin liina sisään ja aja ajoneuvoyhdistelmä rampilta ylös. Muista kiinnittää valojohto, mikäli lähdet viemään traileria satama-aluetta pidemmälle.

Huuhtele trailerin renkaat ja laakerit makealla vedellä, jos mahdollista, jotta laakereita ruostuttava suolavesi saadaan pois. Kun traileri on tyhjillään, on myös oikea aika järjestää trailerille huolto peräkärryjä huoltavassa liikkeessä. 

Traileri on hyvä huoltaa parin vuoden välein, koska trailereissa valojen sähköt, jarrut ja myös laakerit ovat suuremmassa korroosiovaarassa kuin tavallisessa peräkärryssä. Mikäli trailerin rekisteriotteessa on vaatimus sen katsastamisesta määräajoin (eli O2-luokan jarrullinen venetraileri), kannattaa tästäkin huolehtia.

Kuten missä tahansa veneilytaidossa, mielipiteitä oikeasta tavasta on monia. Suomi on täynnä veneilijöitä, jotka peruuttavat trailerinsa syvälle veteen. Lopulta kuka tahansa saa tehdä homman juuri sillä tavalla kuin haluaa. Vastuu on aina hänellä, joka veneensä veteen laskee.

Ohessa video ruotsalaisesta esimerkkisuorituksesta:

Kirjoittaja

JAA

Lue seuraavaksi